Gospodarka / Biznes

GDDKiA rusza z projektowaniem północnego wylotu S7 z Warszawy

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczyna prace nad dokumentacją projektową dla ostatniego głównego wyjazdu ze stolicy, który nie posiada jeszcze statusu drogi szybkiego ruchu. Jest to fragment drogi S7 pomiędzy Kiełpinem a Trasą Armii Krajowej w Warszawie, który stanowi północny wylot ze stolicy w kierunku Gdańska.

Umowa i zakres prac projektowych

Konsorcjum Transprojekt Gdański (lider) oraz Biuro Projektowo-Badawcze Dróg i Mostów Transprojekt Warszawa otrzymało zadanie opracowania dokumentacji projektowej o wartości 54,2 mln zł. Przewidziano 41 miesięcy na przygotowanie dokumentacji i uzyskanie decyzji administracyjnych, planując zakończenie w II kwartale 2026 r. Następnie planowane jest ogłoszenie przetargu na wykonawcę prac budowlanych.

Planowana droga ekspresowa S7 Kiełpin – Warszawa będzie dwujezdniowa, z dwoma tunelami (o długości ok. 1000 m na Bielanach i ok. 1100 m na Bemowie) oraz potencjalnie pięcioma węzłami: Kolejowa, Wólka Węglowa, Janickiego, Generała Maczka, Warszawa Północ (łączącym się z Trasą Armii Krajowej S8). Dodatkowo przewidziane są wiadukty, przejścia podziemne, kładki pieszo-rowerowe, a także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ostateczne rozwiązania są uzależnione od analiz i uzgodnień przeprowadzonych na etapie projektowania.

Ważność etapu przygotowawczego

Przygotowanie dokumentacji środowiskowej to tylko pierwszy krok. Kolejnym istotnym etapem jest opracowanie projektu budowlanego oraz uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wymaga to uwzględnienia złożoności technicznych, trasy w terenie zurbanizowanym, prognozowanego natężenia ruchu oraz konsultacji z samorządami i planowanych inwestycji w okolicy projektowanej S7.

Nowe rozwiązania projektowe dla trasy S7 pomiędzy Kiełpinem a Trasą Armii Krajowej w Warszawie będą obejmować trzy pasy ruchu w każdym kierunku, z możliwością rozszerzenia do czterech w niektórych miejscach. Dodatkowo, w mocno zurbanizowanych obszarach Warszawy droga będzie przechodzić przez dwa tunele, a jej długość przekroczy 13 km.

W początkowej części trasa S7 będzie prowadzić wzdłuż istniejącej ul. Kolejowej w Dziekanowie Leśnym, a po węźle Łomianki w kierunku Kanału Młocińskiego będzie zaprojektowana na nasypie.

Nowa trasa będzie prowadziła wschodnim brzegiem Kampinoskiego Parku Narodowego, aż do węzła Wólka Węglowa i Janickiego. Następnie, za ul. Arkuszową w Warszawie, trasa skieruje się w kierunku tuneli – pierwszy będzie miał około 1000 m długości, a drugi około 1100 m. Po wyjściu z tuneli trasa będzie się wznosiła ponad drogą ekspresową S8. Pomiędzy tunelami będzie znajdować się węzeł Generała Maczka, a na przecięciu dróg ekspresowych S8 i S7 będzie zaplanowany węzeł Warszawa Północ (NS).

Projekt obejmuje nie tylko budowę tuneli, ale także wiaduktów, przejść podziemnych, kładek pieszo-rowerowych oraz ekranów akustycznych. Dodatkowo planowane są przejścia dla zwierząt i ogrodzenie trasy. Wykonawca projektu przeprowadzi dodatkowe analizy dotyczące połączenia trasy z lokalnym układem komunikacyjnym.

S7 na północ od Warszawy

Droga ekspresowa S7 na północ od Warszawy oferuje kierowcom 275 km trasy od węzła Gdańsk Południe do Płońska. Obecnie w realizacji jest odcinek Płońsk – Czosnów, a kolejne 35 km będzie dostępnych dla kierowców w 2026 roku. Więcej informacji dotyczących zmian w organizacji ruchu oraz postępów prac można znaleźć na stronie internetowej kontraktu S7 Płońsk – Czosnów.

W 2024 roku GDDKiA złożyła wniosek do Wojewody Mazowieckiego o decyzję ZRID dla 9-kilometrowego odcinka Czosnów – Kiełpin, planując zakończenie prac w połowie 2027 roku.


Wiadomości dystrybuowane przez: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version