Gospodarka / Biznes

MI: Rusza projektowanie S7 Kiełpin andndash; Warszawa

„(…) istotne wydaje się zwiększenie napływów (…) do funduszy inwestycyjnych z obligacji krótkoterminowych (…)” – zaznaczył Rafał Matulewicz, wiceprezes PKO TFI, podczas XXXVI debaty pt. „Strategie rynkowe TFI: perspektywy, wyzwania, zagrożenia” zorganizowanej przez PAP Biznes.

Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło, że rozpocznie się przygotowanie dokumentacji projektowej dla drogi ekspresowej S7 między Kiełpinem a Trasą Armii Krajowej w Warszawie. Po zakończeniu budowy tego odcinka, kierowcy będą mogli podróżować z Warszawy w kierunku Gdańska. Nowa trasa będzie posiadać po trzy pasy ruchu w każdym kierunku, a w niektórych miejscach nawet cztery. Ze względu na zurbanizowane tereny Warszawy (Bemowo i Bielany), planowane są dwa tunele. Za opracowanie dokumentacji projektowej odpowiedzialne będą Transprojekt Gdański oraz Biuro Projektowo-Badawcze Dróg i Mostów Transprojekt Warszawa. Całkowita wartość umowy na przygotowanie projektu odcinka o długości 13,1 km wynosi 54,2 mln zł. Po zakończeniu prac nad dokumentacją projektową i uzyskaniu niezbędnych zgód i zezwoleń, Ministerstwo planuje ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy prac budowlanych.

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak wyraził nadzieję na jak najszybsze zrealizowanie jedynego kierunku wylotu z Warszawy, który nie jest drogą ekspresową. Podkreślił, że wiele osób skarży się na utrudnienia w ruchu, zwłaszcza od strony Łomianek, i że ta trasa czekała na decyzję bardzo długo. Dodatkowo, wyraził radość z udziału prezydenta Rafała Trzaskowskiego w projekcie, widząc w tym nowy etap współpracy między stolicą państwa, GDDKiA, Ministerstwem Infrastruktury i innymi instytucjami.

Nowa trasa będzie przebiegała po istniejącym śladzie ul. Kolejowej w Dziekanowie Leśnym, a następnie na nasypie za węzłem Łomianki w kierunku Kanału Młocińskiego. Będzie prowadziła wschodnim obrzeżem Kampinoskiego Parku Narodowego, dopóki nie dojdzie do węzła Wólka Węglowa i węzła Janickiego. Następnie, za ul. Arkuszową w Warszawie, trasa zostanie poprowadzona w tunelach – pod Bielanami o długości około 1000 m i pod Bemowem o długości około 1100 m. Na połączeniu S7 z drogą ekspresową S8 zaplanowano węzeł Warszawa Północ.

Planowany odcinek S7 Kiełpin – Warszawa będzie wyposażony w pięć węzłów drogowych: Kolejowa, Wólka Węglowa, Janickiego (opcjonalnie), Generała Maczka (pomiędzy tunelami) oraz Warszawa Północ. Firma odpowiedzialna za projekt opracuje różne warianty rozwiązań oraz przeprowadzi dodatkowe analizy dotyczące połączenia trasy z lokalnym układem komunikacyjnym. W ramach inwestycji powstaną również wiadukty, przejścia podziemne, kładki pieszo-rowerowe oraz środki ochrony środowiska. Planowane są także przejścia dla zwierząt oraz ogrodzenie trasy.

Po ukończeniu odcinka od Kiełpina do Warszawy, kierowcy będą mieli do dyspozycji 332 km drogi ekspresowej aż do węzła Gdańsk Południe, skracając czas podróży z Warszawy do Gdańska do mniej niż 3 godzin. W grudniu 2022 r. otwarto 71 km odcinek S7 od Napierek do Płońska, co pozwoliło kierowcom omijać Płońsk przez ostatnie 13 lat. Kolejne 35 kilometrów pomiędzy Płońskiem a Czosnowem zostaną oddane do użytku w 2026 r., a 9 km fragment od Czosnowa do Kiełpina zostanie udostępniony kierowcom w połowie 2027 r.

Droga ekspresowa S7 planowana jest na długość około 750 km i będzie drugą najdłuższą trasą szybkiego ruchu w Polsce po S8. Jest ona również częścią europejskiej drogi E77, która łączy porty w Trójmieście z Słowacją i Węgrami. Na południe od Polski trasa przebiega przez Rużomberk i Zwoleń na Słowacji, aż do Budapesztu.

Komunikaty publikowane w serwisie PAP są prezentowane w formie oryginalnej, bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w treści dostarczonej przez nadawcę. Nadawca ponosi odpowiedzialność za treść komunikatu zgodnie z postanowieniami art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)


Źródło informacji: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version