Polityka

Nowe połączenia kolejowe – jak zmieni się nasza podróż

Ministerstwo Infrastruktury zapowiada wprowadzenie szeregu udogodnień w zakresie podróżowania pociągami. Od 11 czerwca 2023 r. mieszkańcy naszego kraju będą mogli skorzystać z szybszych połączeń, nowych stacji i ulepszonego komfortu. Zmiana rozkładu jazdy to kolejny krok w kierunku modernizacji polskiej kolei.

Od 29 lat pasażerowie będą mogli znowu korzystać z połączenia kolejowego na linii Wieliszew – Zegrze, po 22 latach do Chorzel wracają pociągi z Ostrołęki, a po blisko 30 latach kolej ponownie będzie zatrzymywać się na linii Świdnica – Jedlina-Zdrój. Skróceniu ulegną także czasy podróży m.in. z Warszawy do Radomia i z Krakowa do Bielska-Białej. Przystanki okażą się łatwiej dostępne, a nowo wybudowane perony będą przyjazne dla wszystkich pasażerów. W Małopolsce modernizacja linii kolejowej E30 przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu podróży na trasie Kraków Główny Towarowy – Rudzice. Dzięki nowemu rozkładowi pociągów podróże będą odbywać się szybciej, a pasażerowie będą mieli dostęp do większej liczby miast, które będą posiadać rozwiniętą sieć kolejową.

Zmodernizowanie systemu kolejowego przyczynia się do wzrostu wygody i komfortu podróżowania, a także do wzrostu gospodarczego miast i regionów, przez które przechodzą trasy kolejowe – wyjaśnia minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – Większa dostępność kolei może przyczynić się do wzrostu turystyki, handlu i innych dziedzin gospodarki, a także do ograniczenia wykluczenia komunikacyjnego – dodał wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel.

Modernizacja linii E30 daje mieszkańcom Krakowa i okolic możliwość znacznie szybszego i wygodnego podróżowania. Prace modernizacyjne pozwoliły na znaczne skrócenie czasu przejazdu, a dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, komfort i bezpieczeństwo podróży zostały znacząco zwiększone.

Nowa linia kolejowa E30 w Krakowie stworzyła alternatywę dla tradycyjnego transportu samochodem, oferując mieszkańcom szybki i bezpieczny środek transportu, a także zmniejszyła zatłoczenie na drogach.

Inwestycja w przebudowę torów na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej zyskała uznanie wśród pasażerów. Przebudowa trasy licząca sobie ponad 20 km przyczyniła się do powstania nowych i wygodnych przystanków Kraków Złocień oraz Kraków Grzegórzki, a także czterech stacji i przystanków. Po wybudowaniu trzech mostów kolejowych pociągi będą mogły korzystać z czterech torów, co pozwoli oddzielić ruch dalekobieżny od regionalnego, a także zwiększyć bezpieczeństwo dzięki nowoczesnemu systemowi sterowania ruchem. Już 11 czerwca pasażerowie będą mogli skorzystać z nowej trasy i komfortowych warunków przejazdu.

Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” jest finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Przedsięwzięcie ma kosztować ok. 1,2 mld zł.

Po wielu latach nieobecności kolej powraca do Mazowsza i Dolnego Śląska. Mieszkańcy tych regionów będą mogli korzystać z bezpośrednich połączeń do pracy i szkół w stolicy. Z Ostrołęki do Chorzel pociągi pojadą w 45 minut, natomiast z Świdnicy do Jedliny-Zdroju trasa będzie biec górskimi szlakami. Inwestycja pozostanie w pamięci przyszłych pokoleń.

Mieszkańcy Bystrzycy, Lubachowa, Zagórza Śląskiego oraz Jugowic będą mieli możliwość podróżowania komfortowo i bezpiecznie do najciekawszych turystycznie miejsc w Górach Sowich oraz Wałbrzyskich. Dodatkowo, otwarcie nowych przystanków zapewni lepszą komunikację w aglomeracji wałbrzyskiej.

Komfort podróżowania koleją znacznie się poprawi dzięki modernizacji linii kolejowych. Wprowadzone zostaną nowoczesne, komfortowe składy, a czas przejazdu będzie znacznie krótszy. Utrzymanie wysokich prędkości pozwoli na szybszą podróż od miasta do miasta, co przyczyni się do lepszego wykorzystania czasu.

Rozwój infrastruktury kolejowej przyczyni się do znaczącego skrócenia czasu przejazdu pociągami. Modernizacja linii kolejowych oraz wprowadzenie nowych, szybszych składów pozwoli na szybszy przejazd między Warszawą a Radomiem – w najkrótszym czasie będzie to trwało tylko 54 minuty. Przyczyni się to do wygodniejszych i szybszych podróży, które będą znacznie bardziej ekonomiczne.

Inwestycje w infrastrukturę kolejową zapewnią szybsze przejazdy pociągami między Warszawą a Radomiem. Prędkość pociągów zostanie podniesiona do 160 km/h, co skróci czas przejazdu do 54 minut. Nowoczesne, komfortowe składy zapewnią podróżującym wygodę i bezpieczeństwo. Dzięki temu skorzystają zarówno podróżni, jak i przedsiębiorcy, którzy będą mogli wykorzystać czas podróży do pracy.

Podróżni skorzystają zarówno z nowego rozkładu jazdy, jak i z inwestycji budowy nowej łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej. Przejazd pociągami relacji Szczecin Główny – Warszawa Gdańska skróci się o godzinę, a z Wrocławia do Warszawy zajmie pasażerom około pół godziny mniej niż dotychczas. Podróż z Krakowa do Bielska-Białej będzie trwać o 10 minut krócej. Inwestycja ta pozwoli na sprawniejszy ruch kolejowy na trasie łączącej Małopolskę z woj. śląskim.

Nowa wersja:

W woj. mazowieckim podróżując z Ostrołęki do Chorzel pasażerowie będą mieli dostęp do 4 odnowionych stacji: w Ostrołęce, Grabowie, Jastrząbce i Chorzelach, jak również do 5 przebudowanych przystanków: Nowa Wieś Kościelna, Zabiele Wielkie, Parciaki, Olszewka, Raszujka. Wiele udogodnień zapewni także nowy przystanek Wieliszew Centrum oraz odnowiona stacja Zegrze Południowe.

Podróżowanie z tych nowych i dostępniejszych stacji i przystanków z pewnością ułatwi i przyspieszy poruszanie się po regionie.

Mieszkańcy Rzeszowa i okolic oraz województwa dolnośląskiego od niedzieli będą mogli skorzystać z nowych przystanków kolejowych. W Rzeszowie w ramach budowy Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej powstały 4 nowe przystanki: Rzeszów Centrum, Rzeszów Politechnika, Rzeszów Staromieście i Rzeszów Pobitno. Warto wspomnieć także o przystankach: Boguchwała Dolna, Głogów Małopolski Niwa oraz Kolbuszowa Górna. Natomiast woj. dolnośląskie w ramach odbudowy linii Świdnica – Jedlina-Zdrój, znów będzie można podróżować koleją z 5 przystanków: Bystrzyca Górna, Lubachów, Zagórze Śląskie, Jugowice i Jedlina-Zdrój, a także z dwóch nowych: Burkatów i Jedlina-Zdrój Centrum.

Mieszkańcy Dolnego Śląska będą mieli okazję skorzystać z nowych przystanków w okresie 2021-2025 w ramach realizacji rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych. Na trasie Wolsztyn – Drzymałowo w Wielkopolsce czekają na podróżnych nowe przystanek Adamowo oraz parking w Koniecpolu Centrum. Natomiast mieszkańcy Goczałkowic-Zdroju zyskają komfortowy nowy peron, a podróżnicy z Warmii i Mazur będą mogli wsiąść na nowy peron w Ełku.

Komfortowa podróż w Małopolsce

Podróżowanie po Małopolsce stało się teraz jeszcze bardziej komfortowe. Od 22 czerwca można korzystać z bezpośrednich połączeń kolejowych z m.in. Krakowa, Warszawy, Szczecina, Poznania i Gdyni. Dodatkowo, od 15 czerwca w trasie Tarnów – Muszyna powracają pociągi. Prace utrzymaniowe na tej linii i wyremontowane perony w Szaflarach i Nowym Targu zapewnią wygodę i bezpieczeństwo w trakcie podróży.

Podróżni z woj. pomorskiego będą mogli od niedzieli korzystać z modernizacji peronów na trasie Chojnice – Kościerzyna. Przebudowana została sześć przystanków – Męcikał, Żabno koło Chojnic, Lubnia, Dziemiany Kaszubskie, Kalisz Kaszubski i Brusy – dzięki środkom z rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025. W ten sposób powróciły też pociągi na trasę Łódź – Drzewica, a także połączenia dalekobieżne: Poznań – Kraków, Gdynia – Łódź – Kraków oraz regionalne: Łódź – Drzewica, które będą kursować po nowym moście nad Pilicą w Tomaszowie Mazowieckim.

Przypominamy, że wszystkie komunikaty publikowane w serwisie PAP są wyłącznie dostarczone przez nadawcę i PAP SA je tylko reprodukuje. Nadawca odpowiada za zawartość treści, w oparciu o art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)


Dystrybucja: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version