Jedenaście firm złożyło oferty w konkursie na zaprojektowanie i budowę odcinka drogi prowadzącej od drogi wojewódzkiej nr 213 do węzła Łęczyce na S6, części trasy do elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino”. Drugi fragment drogi krajowej, prowadzący od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213, ma już zatwierdzone oferty wykonawców. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) posiada także decyzje środowiskowe dotyczące całej trasy, wydane przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku, określające planowany przebieg drogi.
Analiza ofert przez GDDKiA
W sierpniu 2024 r. GDDKiA ogłosiła przetarg na wybór wykonawcy drogi krajowej do przyszłej elektrowni jądrowej. Po dokonaniu analizy i oceny ofert, zostaną wybrani wykonawcy, którzy złożyli najkorzystniejsze propozycje dotyczące odcinków od Lubiatowa do DW213 oraz od DW213 do S6.
Najniższa oferta na odcinek DW213 – węzeł Łęczyce na S6 wynosi 199 995 570,92 zł i została złożona przez konsorcjum Aldesa Construcciones, natomiast najwyższą ofertę, w wysokości 289 656 820,24 zł, złożył Intercor. Budżet GDDKiA na to zadanie wynosi 417 855 507,06 zł.
Najtańsza oferta na odcinek Lubiatowo – DW213 wyniosła 177 899 777,77 zł i została złożona przez konsorcjum firm Polimex Infrastruktura i Polimex Mostostal. Najdroższą ofertę, w wysokości 251 229 746,61 zł, złożyła firma Fabe Polska. Całkowity budżet GDDKiA na realizację tego zadania to 364 318 517,26 zł.
W obu postępowaniach, głównym kryterium oceny ofert jest cena, stanowiąca 60% całości. Dodatkowo, brane będą pod uwagę pozacenowe kryteria związane z przedłużeniem okresu gwarancji jakości na:
– obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem (30%),
– instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (10%).
Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie muszą zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 35 miesięcy (dla odcinka DW213 – węzeł Łęczyce na S6) i 31 miesięcy (dla odcinka Lubiatowo – DW213) od daty zawarcia umowy. Okresy zimowe (tj. od 16 grudnia do 15 marca) nie będą wliczane do czasu realizacji robót.
Planowane jest, że GDDKiA podpisze obie umowy w II kwartale 2025 r., co umożliwi zakończenie budowy całej drogi w II kwartale 2028 r.
Projekt drogi krajowej do przyszłej elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino”
GDDKiA podzieliła realizację inwestycji na dwa zadania: od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213 (ok. 11 km) oraz od DW213 do węzła Łęczyce na S6 (ok. 15 km). Dodatkowo, w ramach budowy S6 Leśnice – Bożepole Wielkie, zostanie wykonany łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a drogą ekspresową S6, co połączy nową drogę krajową z węzłem Łęczyce. Droga o przekroju 1×2 w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego) została zaprojektowana po nowym śladzie i będzie łączyć S6 z elektrownią.
Jeszcze niedawno, pod koniec 2024 roku, GDDKiA uzyskała decyzję środowiskową dla odcinka drogi Lubiatowo – DW213, a dla odcinka DW213 – węzeł Łęczyce na S6 stało się to na początku tego roku.
Ważna inwestycja
Budowa drogi krajowej do elektrowni jądrowej ma kluczowe znaczenie zarówno strategiczne, jak i dla lokalnych mieszkańców. Nowa trasa zwiększy przepustowość układu komunikacyjnego, odciąży sieć dróg lokalnych i skróci czas podróży między Trójmiastem a nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo i komfort podróżnych, a także będzie miała kluczowe znaczenie w sezonie turystycznym jako alternatywna trasa dojazdowa nad Bałtyk.
Nowa droga zostanie zaprojektowana tak, aby poprawić bezpieczeństwo wszystkich użytkowników i zmniejszyć negatywne oddziaływanie transportu na otoczenie, w tym na warunki życia lokalnej społeczności. Dzięki temu zostanie obniżony poziom hałasu, drgań oraz ilość zanieczyszczeń emitowanych przez transport. Ponadto nawierzchnia będzie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś.
Decyzja Rady Ministrów dotycząca drogi krajowej do elektrowni jądrowej
Uchwała Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim” obejmuje również drogę krajową do elektrowni jądrowej.
Źródło dystrybucji: pap-mediaroom.pl