Morski Terminal Przeładunkowy ORLEN w Gdańsku gotowy w ponad 90 procentach
Gospodarka / Biznes

Morski Terminal Przeładunkowy ORLEN w Gdańsku gotowy w ponad 90 procentach

Prace nad budową Morskiego Terminala Przeładunkowego Produktów Ropopochodnych ORLEN w Gdańsku są już na etapie przekraczającym 90 procent. Obecnie trwają ostatnie prace wyposażeniowe, a latem 2024 roku na pomostach przeładunkowych 380-metrowego nabrzeża zainstalowano najważniejsze elementy terminala – 8 zautomatyzowanych ramion nalewczych o masie około 18 ton każde. Ramiona te będą służyć do przeładunku surowców i produktów między statkami a instalacjami gdańskiej rafinerii.

Terminal będzie w stanie obsłużyć jednostki morskie o długości do 130 metrów, zanurzeniu do około 5,8 metra i szerokości do 17,6 metra. Obejmuje on dwa nowoczesne stanowiska przeładunkowe do obsługi zbiornikowców, z czterema dwukierunkowymi ramionami nalewczymi na każdym z nich.

„Zakończył się już m.in. montaż stalowych konstrukcji masztów przeciwpożarowych oraz pomp, zasilających je wodą z Martwej Wisły. Wykonano specjalistyczne zabezpieczenia, zamontowano zawory regulacyjne, układy pomiarowe, ogrodzenie terminala i szlabany. Gotowe są wszystkie nawierzchnie i oświetlenie obiektu, wraz z awaryjnym agregatem prądotwórczym, a także pomieszczenia ochrony. Na ukończeniu są systemy automatyki” – wylicza Marcin Niezgoda, kierownik projektu w Dziale Projektów Inwestycyjnych ORLEN w Gdańsku.

Pozostaje jeszcze zainstalować system przeciwpożarowy oraz wyposażyć sterownię. Trwają prace nad montażem systemu monitoringu wizyjnego i układów pomiarowych na stanowiskach przeładunkowych. Po tym wykonane zostaną rozruchy układów sterowniczych.

Dzięki zastosowaniu specjalistycznego, pływającego dźwigu – montaż ośmiu potężnych ramion nalewczych trwał tylko jeden dzień. Każde z ramion zamontowano w ciągu jednej roboczogodziny, podczas gdy standardowo taka operacja trwa cały dzień. To było najbardziej spektakularne przedsięwzięcie 2024 roku, a rok 2025 będzie kluczowy. Przed nami testy i rozruch wszystkich zainstalowanych elementów, opracowanie oprogramowania do obsługi nalewu, a następnie obsługa pierwszego tankowca – relacjonuje Maciej Klecha, Kierownik Budowy z Grupy NDI.

Morski Terminal Przeładunkowy Produktów Ropopochodnych na Martwej Wiśle pozwoli efektywnie przekładać biokomponenty do produkcji paliw (biobenzyny i biodiesla) oraz transportować produkty rafinerii gdańskiej. Docelowa wydajność terminala wyniesie nawet do 2 milionów ton rocznie, a inwestycja o wartości około 500 mln zł planowana jest do zakończenia w połowie 2025 r.

Nowy terminal będzie odpowiedzialny za obsługę dwóch kluczowych produktów: biokomponentów do produkcji biopaliw, które obecnie są dostarczane do rafinerii w Gdańsku koleją oraz zaawansowanych olejów bazowych II generacji, które będą transportowane na statki. Dodatkowo, terminal będzie służył do przeładunku niskosiarkowych paliw żeglugowych MGO (Marine Gas Oil) oraz półproduktów rafineryjnych.

Umożliwienie dostępu do morza poprawi wydajność zakupów i handlu. Dodatkowo, morski terminal odciąży istniejącą bocznicę kolejową, która obecnie służy do transportu produktów pomiędzy rafinerią a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi. Obecnie towary są wysyłane z zewnętrznych portów w Gdańsku i Gdyni.


Treść pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.    Polityka Prywatności    Ciasteczko
AKCEPTUJĘ