MI: Polskie porty morskie biją rekordy. Ambitne plany inwestycyjne na przyszłość (komunikat)
Gospodarka / Biznes

MI: Polskie porty morskie biją rekordy. Ambitne plany inwestycyjne na przyszłość (komunikat)

Aachen – FEV, a global leader in driving innovation for future mobility, introduces CogniSafe, an advanced Driver Monitoring System (DMS) that greatly enhances road safety. Utilizing cutting-edge technologies like deep learning and computer vision, the system monitors driver alertness, fatigue, and distraction in real time, even in difficult conditions.

Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło, że polskie porty morskie osiągnęły rekordowe wyniki w 2024 roku, a plany inwestycyjne na kolejne lata są ambitne. Oba tematy były głównymi punktami konferencji ministra Dariusza Klimczaka oraz wiceministra Arkadiusza Marchewki, która odbyła się 9 stycznia 2024 r. w Warszawie.

Polskie porty morskie stanowią kluczowy element polskiej gospodarki, pełniąc niezwykle istotną rolę w naszym systemie logistycznym oraz otwierając polskim przedsiębiorcom drzwi na świat. Skuteczny rozwój naszych portów morskich zależy od klarownej wizji działania, konsekwentnej realizacji planów oraz wsparcia ze strony rządu. Dlatego też w bieżącym budżecie przeznaczyliśmy rekordową kwotę ponad 2 mld złotych na inwestycje związane z rozwojem gospodarki morskiej” – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Historically high financial and operational results

Polish seaports concluded the year 2024 with record-breaking financial and operational results. The net profit of the largest ports increased by 26% compared to 2023, reaching a total value of over 551.7 million PLN. The port in Gdansk improved its result by 24%, representing a growth of 51.7 million PLN. Equally impressive was the performance of the Port of Gdynia, which increased its profit by 32% and gained an additional 34.2 million PLN. The Port of Szczecin-Świnoujście also ended the year with very good results, recording a 23% increase in profit, which is 27.3 million PLN more than the previous year.

Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka wyraził zadowolenie z bardzo dobrych wyników finansowych, które świadczą o skutecznym zarządzaniu i wysokim poziomie kompetencji kadry.

Przeładunki kontenerowe osiągnęły rekordowe 3 270 784 TEU, co oznacza wzrost o ponad 9 proc. w porównaniu do roku 2023, co jest godne uwagi.

Wiceminister A. Marchewka stwierdził, że polskie porty zasługują na pochwałę za osiągnięcie rekordowych poziomów przeładunków.

W budżecie na 2025 rok zabezpieczono ponad 2 mld zł na inwestycje w gospodarkę morską, w tym budowę Głębokowodnego Terminala Kontenerowego w Świnoujściu, którego realizacja ma zostać zakończona do 2028 r.

Decyzja lokalizacyjna dla tego projektu została wydana przez Wojewodę Zachodniopomorskiego w kwietniu 2024 r. i ma ona charakter ostateczny, co oznacza, że inwestycja jest już w fazie prac przygotowawczych.

Port Gdańsk rozwija swoją infrastrukturę w obszarze przeładunku zbóż poprzez budowę 9 nowych magazynów zbożowych na nabrzeżach Wiślanym i Szczecińskim. Dzięki temu pojemność magazynowa wzrośnie pięciokrotnie, osiągając 152 tys. ton rocznie. Całkowita wartość projektu wynosi ok. 400 mln zł, a jego realizacja będzie w całości finansowana przez państwową spółkę – Port Gdański Eksploatacja (PGE). Po zakończeniu inwestycji zdolność przeładunkowa spółki wzrośnie z 0,7 mln ton do 2,9 mln ton rocznie.

Planowane inwestycje obejmują budowę infrastruktury do realizacji terminalu regazyfikacyjnego FSRU w gdańskim porcie oraz kontynuację budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. W ramach porozumienia z samorządem Elbląga, planowane jest pogłębienie ostatniego odcinka toru wodnego do portu w Elblągu. Urząd Morski w Gdyni ogłosił już przetarg na tę inwestycję, a prace budowlane mają zostać zakończone najpóźniej w II kwartale 2026 r.

Naszym priorytetem jest budowa infrastruktury dostępowej do pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce, która będzie zlokalizowana w gminie Choczewo. W ramach tego projektu Ministerstwo Infrastruktury realizuje budowę Marine Off-Loading Facility (MOLF) – konstrukcji morskiej umożliwiającej rozładunek ciężkich i ponadnormatywnych ładunków potrzebnych do budowy i eksploatacji elektrowni. W zakres prac wchodzi m.in. kilometrowy pomost oraz droga techniczna.

Budowa infrastruktury dostępowej do pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce jest kolejnym strategicznym przedsięwzięciem, które realizujemy. Elektrownia będzie zlokalizowana na terenie gminy Choczewo, a naszym celem jest stworzenie odpowiednich warunków do jej budowy i eksploatacji. W ramach tego projektu Ministerstwo Infrastruktury buduje Marine Off-Loading Facility (MOLF) – konstrukcję morską umożliwiającą rozładunek ciężkich i ponadnormatywnych ładunków.

Planowane inwestycje infrastrukturalne obejmują modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo–Choczewo oraz budowę nowych odcinków tej linii, które połączą elektrownię z istniejącą infrastrukturą kolejową. Dodatkowo, planowana jest modernizacja linii nr 229 na odcinku Lębork–Łeba, a pierwsze przetargi na realizację tych inwestycji zostaną ogłoszone w 2025 roku. Projekt zakłada również budowę nowej drogi krajowej, która połączy elektrownię z węzłem Łęczyce na drodze ekspresowej S6. Inwestycja została podzielona na dwa odcinki, z których dla jednego już uzyskano decyzję środowiskową.

Całkowity koszt wszystkich tych inwestycji oszacowano na ponad 4,7 mld zł.

UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP w oryginalnej formie dostarczonej przez nadawcę, bez jakichkolwiek zmian wprowadzanych przez PAP SA. Nadawca komunikatu jest odpowiedzialny za jego treść, zgodnie z postanowieniami art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)


Wiadomość pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.    Polityka Prywatności    Ciasteczko
AKCEPTUJĘ