Centrum Informacyjne Rządu ogłasza, że rząd przyjął uchwałę o aktualizacji programu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Drugi etap inwestycji, planowany na lata 2024-2032, został urealniony, a lotnisko ma osiągnąć przepustowość co najmniej 34 milionów pasażerów rocznie. Projekt zakłada również stworzenie nowoczesnego węzła kolejowego oraz budowę nowych linii kolejowych dużych prędkości (KDP) oraz modernizację istniejącej infrastruktury.
Na ostatnim posiedzeniu rządu Donalda Tuska przyjęto uchwałę aktualizującą program inwestycyjny Centralnego Portu Komunikacyjnego. Pełnomocnik rządu ds. budowy CPK, Maciej Lasek, przygotował projekt uchwały mającej na celu urealnienie ram finansowych i czasowych inwestycji. Aktualizacja drugiego etapu programu budowy CPK wynika m.in. z wewnętrznych audytów przeprowadzonych w spółce Skarbu Państwa odpowiedzialnej za realizację projektu.
Rząd rozstrzyga kwestie kontrowersyjne
Decyzja podjęta przez rząd jest realizacją zapowiedzi Premiera Donalda Tuska z ostatniego posiedzenia Rady Ministrów w listopadzie. W celu „rozstrzygnięcia kwestii dotyczących przyszłości projektu”, Premier zobowiązał się wówczas do przekazania dodatkowych 3,5 mld złotych na prace projektowe i przygotowawcze.
Rozpoczęcie drugiego etapu programu inwestycyjnego CPK na lata 2024-2032 potwierdza, że projekt zostanie zrealizowany, choć w nieco zmienionej wersji niż zakładał poprzedni rząd. Jest to krok w stronę urealnienia planów inwestycyjnych.
Nowa wersja inwestycji zakłada rezygnację z kolejowych „szprych” na rzecz budowy linii Kolei Dużych Prędkości w kształcie litery „Y”, przebiegającej przez Łódź i łączącej Wrocław i Poznań z Warszawą, co ma przynieść większą wydajność.
CPK jako przyszłość transportu
CPK to inwestycja infrastrukturalna mająca na celu integrację transportu lotniczego, kolejowego i drogowego. Skupia się głównie na budowie nowoczesnego lotniska – dwóch pasów startowych oraz węzła przesiadkowego, zlokalizowanego około 37 kilometrów na zachód od Warszawy, na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin. Lotnisko ma w pierwszym etapie osiągnąć przepustowość co najmniej 34 milionów pasażerów rocznie, z możliwością dalszej rozbudowy.
Projekt zakłada integrację transportu pasażerskiego i towarowego poprzez nowoczesny węzeł kolejowy, zgodnie z europejską strategią zrównoważonej mobilności. Planuje się również budowę nowych linii kolejowych dużych prędkości (KDP) oraz modernizację istniejącej infrastruktury, w tym poszerzenie do 3 pasów autostrady A2 łączącej Warszawę i Łódź.
Nowoczesne rozwiązania ekologiczne, takie jak systemy energii odnawialnej, będą kluczowym elementem transformacji gospodarczej i społecznej.
CPK ma być motorem rozwoju gospodarczego i społecznego, przyciągając nowe inwestycje, zwiększając atrakcyjność regionu oraz tworząc tysiące miejsc pracy poprzez budowę lotniska, „Airport City” i „Cargo City” oraz planowane centrum logistyczne, które ma być kluczowym hubem dla przewozów towarowych w Europie Środkowo-Wschodniej.
Skutki długoterminowe to zwiększona mobilność mieszkańców, rozwój transportu intermodalnego i wzmocnienie znaczenia Polski na arenie międzynarodowej jako kraju o kluczowym znaczeniu transportowym.
Kolej Dużych Prędkości to kluczowy element CPK, obejmujący budowę około 2000 kilometrów nowych linii kolejowych. Dzięki temu możliwe będzie osiągnięcie prędkości powyżej 250 km/h, co znacznie skróci czas podróży i poprawi dostępność komunikacyjną między największymi aglomeracjami w Polsce, takimi jak Warszawa, Łódź, Kraków, Wrocław, Poznań i Gdańsk.
Kolej Dużych Prędkości jest kluczowym elementem CPK, który zakłada budowę około 2000 kilometrów nowych linii kolejowych umożliwiających osiąganie prędkości powyżej 250 km/h. Nowe połączenia będą łączyć największe aglomeracje w Polsce, takie jak Warszawa, Łódź, Kraków, Wrocław, Poznań i Gdańsk, co znacznie poprawi dostępność komunikacyjną i skróci czas podróży.
Realizacja KDP skróci czas podróży między Warszawą a Łodzią do zaledwie 45 minut, a między Warszawą a Wrocławiem do 100 minut, co sprawi, że transport kolejowy stanie się atrakcyjną alternatywą dla samochodów i samolotów na krótsze trasy.
Program „Polska w 100 minut” to ważny element strategii rozwoju infrastruktury transportowej, która zakłada skrócenie czasu podróży pomiędzy największymi miastami w kraju z Warszawą.
Jego celem jest maksymalne skrócenie czasu przejazdu pomiędzy największymi miastami w kraju, co ma znaczący wpływ na rozwój transportu i komunikacji w Polsce.
Od 15 grudnia 2024 r. pasażerowie będą mogli skorzystać z nowych tras, które skracają czas podróży zgodnie z nowym rozkładem jazdy PKP. Na przykład, podróż z Łodzi do Warszawy zajmie teraz tylko 65 minut, a z Warszawy do Białegostoku – zaledwie 90 minut. Nowy rozkład umożliwia także szybsze podróże na trasach poza Warszawą, np. z Wrocławia do Poznania w 72 minuty, z Krakowa do Rzeszowa w 79 minut, oraz z Kielc do Krakowa w 87 minut.
Komunikaty publikowane w serwisie PAP są prezentowane w formie dostarczonej przez nadawcę, bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść, z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
Na podstawie aktualności z serwisu: pap-mediaroom.pl