Gospodarka / Biznes

PGE i andOslash;rsted wydzierżawią przestrzeń portową w Gdańsku na potrzeby Baltica 2

PGE, Ørsted, and Istrana sp. z o.o. have signed a lease agreement for the future T5 terminal at the Port of Gdańsk. It will be used for storing, pre-assembly, and offshore installation of turbine components for the Baltica 2 project.

„Umowa dzierżawy terminalu zapewnia nam przestrzeń portową niezbędną dla realizacji projektu budowy morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, gwarantując miejsce do załadunku elementów morskich turbin wiatrowych na statki i kompleksowej obsługi statków instalacyjnych. Gdański terminal zaprojektowany został zgodnie z najnowszymi branżowymi standardami i z uwzględnieniem trendów rozwoju technologicznego w sektorze morskiej energetyki wiatrowej. Dzięki temu powstanie jeden z najważniejszych oraz najnowocześniejszych tego typu obiektów na Bałtyku. Port w Gdańsku to także wielka szansa dla rozwoju krajowego łańcucha dostaw dla morskiej energetyki wiatrowej w basenie Morza Bałtyckiego” – powiedział Dariusz Marzec, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.

PGE and Ørsted, implementing the Baltica 2 project, emphasize that Gdańsk has very good navigational conditions and a favorable location with respect to the area where their first joint offshore wind farm will be located. Advanced preparations for the construction of the terminal are underway – the project has received a construction permit from the Pomeranian Voivode. The new infrastructure in the port of Gdańsk brings opportunities for Polish companies to be involved in the process of its construction and operation.

„Nasza strategia portowa jest nakierowana na sprawne zarządzanie projektem. Przy realizacji wspólnej inwestycji PGE i Ørsted kierują się harmonogramem, którego integralną częścią są podpisane kontrakty z dostawcami komponentów oraz z wykonawcami usług instalacyjnych na morzu. Gwarancja wykonania usługi w porcie na czas jest krytycznym elementem powodzenia całego projektu, dlatego cieszymy się, że prace przygotowawcze do budowy terminalu nabrały tempa. Lokalizacja portu instalacyjnego w Gdańsku to również ważny element rozwoju polskiego łańcucha dostaw dla morskiej energetyki wiatrowej. Porty instalacyjne na polskim wybrzeżu będą służyć także w kolejnych fazach rozwoju offshore wind w Polsce, wykraczających poza obecną dekadę” – powiedziała Agata Staniewska–Bolesta, dyrektorka zarządzająca Ørsted Offshore Polska.

Umowa dzierżawy będzie obowiązywać od czwartego kwartału 2026 roku, kiedy to planowane jest zakończenie prac budowlanych, do końca 2028 roku. Dzierżawa obejmuje całą powierzchnię T5 o powierzchni 21,3 ha, w tym obszary o podwyższonej nośności niezbędne do realizacji projektów offshore. Terminal zostanie zaprojektowany tak, aby umożliwić jednoczesne wykorzystanie całej długości nabrzeży, w tym dwa stanowiska załadunkowe dla statków typu jack-up, nabrzeże rozładunkowe i rampę do rozładunku statków typu ro-ro.

Umowę zawarły spółka Elektrownia Wiatrowa Baltica 2, należąca do PGE i Ørsted, oraz Istrana, spółka celowa należąca w 85% do Polskiego Funduszu Rozwoju oraz w 15% do Baltic Hub. Istrana, która wygrała przetarg na dzierżawę gruntów pokrytych wodami w granicach administracyjnych Portu Gdańsk, będzie odpowiedzialna za budowę terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych w najbliższych latach.

Baltica 2 i Baltica 3 to dwa etapy Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica. PGE i Ørsted mają już wszystkie niezbędne komponenty i podpisanie umowy dotyczące instalacji projektu Baltica 2. Partnerzy wybrali także generalnego wykonawcę lądowej infrastruktury przyłączeniowej. Posiadają również wszystkie niezbędne pozwolenia budowlane. Planują zakończenie budowy etapu Baltica 2 o mocy ok. 1,5 GW do końca 2027 roku, a etapu Baltica 3 o mocy ok. 1 GW do 2030 roku. Morska Farma Wiatrowa Baltica o łącznej mocy 2,5 GW przyczyni się do transformacji polskiej energetyki, dostarczając zieloną energię dla prawie 4 milionów gospodarstw domowych w Polsce.


Źródło: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version