Gospodarka / Biznes

Pierwsza wodorowa stacja ORLEN w Poznaniu – zeroemisyjna rewolucja

ORLEN otworzył w Poznaniu pierwszą w Polsce stację wodorową, dostępną dla wszystkich, czynną przez całą dobę. To pierwszy taki punkt w Polsce, gdzie można tankować samochody osobowe, ciężarowe i autobusy miejskie. W przyszłości wodór będzie odgrywał coraz większą rolę w transporcie, dlatego do końca tej dekady ORLEN planuje budowę ponad 100 stacji tankowania wodoru w Polsce, Czechach i na Słowacji.

Stacja ORLEN w Poznaniu, znajdująca się przy ul. Warszawskiej 231, została wybudowana w ramach programu Clean Cities, z dofinansowaniem zarówno z funduszy unijnych (CEF – Connecting Europe Facility) jak i krajowych (program „Zielony transport publiczny”). Do tej pory korzystało z niej 25 autobusów MPK Poznań, ale teraz możliwość tankowania wodoru mają wszyscy użytkownicy pojazdów napędzanych tym paliwem.

„Produkcja i dystrybucja paliw alternatywnych jest jednym z kluczowych elementów transformacji energetycznej Grupy ORLEN. Duży potencjał w wykorzystaniu wodoru dostrzegamy szczególnie w transporcie publicznym. Budowa stacji tankowania tego paliwa jest z jednej strony odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie samorządów, takich jak Poznań, który rozwija transport miejski w kierunku zeroemisyjności. A z drugiej – ważnym elementem realizacji celów strategicznych naszej spółki” – mówi Artur Osuchowski, członek zarządu ORLEN ds. Energetyki i Transformacji Energetycznej.

ORLEN zainstalował trzy dystrybutory wodoru, z których dwa o ciśnieniu 350 barów przeznaczone są dla autobusów i pojazdów ciężarowych, a trzeci o ciśnieniu 700 barów jest dedykowany samochodom osobowym. Tankowanie autobusu do pełna trwa około 15 minut, a jego dziennie zużywa w granicach 30 kg wodoru, co pozwala na przejechanie około 350 km. Natomiast tankowanie samochodu osobowego z 5-kilogramowym zbiornikiem wodoru zajmuje około 5 minut i wystarcza na przejechanie 600 km.

„Wodór to bezpieczne, alternatywne źródło energii w transporcie, które wpływa na redukcję emisji dwutlenku węgla w miastach. W tym wypadku poprawi jakość życia mieszkańców stolicy Wielkopolski. W trakcie 15-letniej umowy dostarczymy do poznańskich autobusów 1,8 mln kg wodoru, co pozwoli uniknąć emisji 21 tys. ton CO2” – zaznacza Artur Osuchowski.

W tym roku planowane jest otwarcie stacji ORLEN w Katowicach, gdzie będzie można tankować wodór do pojazdów. Kolejne stacje w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie zostaną uruchomione w kolejnych latach w ramach projektu Clean Cities – Hydrogen Mobility in Poland. W III etapie planowane jest wybudowanie 16 kolejnych stacji, na ten cel ORLEN otrzymał rekordowe unijne dofinansowanie w wysokości 62 mln euro.

Od czerwca ubiegłego roku, pasażerowie komunikacji miejskiej w Krakowie mogą korzystać z pojazdów zasilanych wodorem. ORLEN uruchomił pilotażową stację na terenie zajezdni autobusowej Wola Duchacka, która dostarcza wodór z pierwszego w Polsce HUB-u produkcji wodoru jakości automotive w Trzebini. Testy autobusów napędzanych paliwem wodorowym odbyły się także w Płocku i Katowicach.

Grupa ORLEN planuje do 2030 roku zbudować ponad 100 stacji tankowania wodoru w Polsce, Czechach i na Słowacji, obsługujące transport indywidualny, publiczny, cargo, drogowy i kolejowy. Paliwo będzie dostarczane dzięki europejskiej sieci hubów wodorowych zasilanych odnawialnymi źródłami energii. Dodatkowo, planowane są innowacyjne instalacje przetwarzające odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór. Łączna zakładana moc elektrolizerów w Grupie ORLEN do 2030 roku wyniesie około 1 GW, co pozwoli na produkcję ponad 130 tys. ton odnawialnego wodoru rocznie.

„Choć wodór wykorzystywany jest w szeroko pojętej energetyce od kilku dekad, to jego zastosowanie w transporcie jest innowacyjnym rozwiązaniem. Wierzymy, że Polska posiada wystarczający potencjał, by stać się jednym z globalnych liderów w rozwijaniu technologii wodorowych dla różnego typu pojazdów” – podkreśla Grzegorz Jóźwiak, dyrektor Biura Technologii Wodorowych ORLEN.

Grupa ORLEN prowadzi wiele innowacyjnych projektów wodorowych, które mają na celu przestawienie transportu i gospodarki na nowe, zeroemisyjne tory. Jednym z nich jest „Hydrogen Eagle”, mający na celu stworzenie wodorowego korytarza Północ-Południe dla transportu ciężkiego, łączącego Grecję z Norwegią.

Oprócz planu „Clean Cities – Hydrogen Mobility in Poland”, Grupa ORLEN realizuje wiele innych projektów wodorowych, które mają na celu przestawienie transportu i gospodarki na nowe, zeroemisyjne tory.

W ramach projektu „Bursztynowa Dolina Wodorowa” województwo pomorskie będzie miało kilka źródeł produkcji wodoru odnawialnego, które zostaną wykorzystane do dekarbonizacji portów, rafinerii i transportu w Trójmieście. Grupa ORLEN planuje stworzyć sieć hubów wodorowych, z których już działa kilka w Trzebini, Włocławku i Litvinowie w Czechach. Kolejne kompleksy powstaną w Szczecinie, Bystrej, Ostrołęce i Gdańsku, a do końca dekady ORLEN planuje wybudować łącznie 10 takich obiektów.

„Rozwój technologii związanej z wytwarzaniem wodoru, wykorzystaniem go w przemyśle i transporcie nabrał już takiego tempa, że śmiało możemy nazwać ten proces >>rewolucją wodorową<<. Taki moment w historii zdarza się raz na setki lat, a Grupa ORLEN, realizując swoją ambitną strategię wodorową, jest ważnym uczestnikiem tego procesu” – dodaje Grzegorz Jóźwiak.


Pochodzenie informacji: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version