Gospodarka / Biznes

Z Ningbo w świat: chińskie miasto portowe przekształca się w globalne centrum otwierania się na rynki międzynarodowe

Osoby poszukujące nieruchomości o najwyższym standardzie będą zainteresowane ofertami głównie w dużych ośrodkach miejskich. Według danych Otodom Analytics aż 85% ogłoszeń dotyczących tego segmentu znajduje się w pięciu miastach: Warszawie, Gdańsku, Gdyni, Krakowie i we Wrocławiu. Ceny najbardziej luksusowych nieruchomości mogą przekroczyć nawet 100 tys. zł/mkw.

29 marca 2024 r. w chińskim mieście Ningbo, położonym we wschodnich Chinach, chińskie narzędzia, urządzenia do gotowania ryżu oraz nowe pojazdy energetyczne wyruszą w podróż przez ocean, mając szansę na dotarcie do wielu miejsc na świecie.

Ningbo ma wysokie prawdopodobieństwo tego połączenia handlowego z uwagi na wyjątkowy status portu Ningbo, który jest portem głębokowodnym na Morzu Wschodniochińskim.

Port Ningbo-Zhoushan umożliwia swobodny przypływ i odpływ statków o maksymalnej nośności 300000 ton, a także wpływ i wypływ superstatków o maksymalnej nośności powyżej 400000 ton, co czyni go rzadkim portem na świecie.

W zeszłym roku port przeładował 1,324 miliarda ton, co czyni go światowym liderem przez 15 lat z rzędu, a w kategorii przeładunku kontenerowego zajmuje trzecie miejsce na świecie. Dodatkowo, port posiada największy terminal rudy żelaza w Chinach, największy terminal ropy naftowej w Azji oraz drugi co do wielkości terminal kontenerowy na świecie.

Ningbo od starożytności pełniło istotną rolę jako ośrodek handlowy. Już za czasów dynastii Tang było jednym z ważniejszych punktów na Morskim Jedwabnym Szlaku. W okresie nowożytnym stało się jednym z pięciu portów otwartych na handel zagraniczny. Po 1978 roku Ningbo było jednym z pierwszych nadmorskich miast w Chinach, które wzięło udział w kampanii reform i otworzyło się na rynki międzynarodowe.

Ningbo jest obecnie połączone z ponad 60 chińskimi miastami za pomocą intermodalnego transportu morsko-kolejowego. Posiada dostęp do ponad 600 portów w ponad 200 krajach i regionach dzięki ponad 300 trasom kontenerowym. Stał się ważnym centrum logistycznym, strategicznym węzłem alokacji zasobów i nowoczesną bazą usług spedycyjnych na świecie.

Pod koniec 2023 roku port Ningbo otrzymał zgodę na rozszerzenie otwarcia na wszystkie osiem obszarów portowych, co przyspieszyło rozwój portu Ningbo-Zhoushan w kierunku stania się światowej klasy portem.

Ningbo ma unikalne zasoby portowe, które pozwalają mu na połączenie się z resztą świata. Jednak działania miasta i przedsiębiorstw mają na celu nie tylko zwiększenie zdolności przeładunkowej największego portu na świecie, ale także poszukiwanie szerszej łączności, wymiany i otwarcia na wyższym poziomie.

Ningbo obecnie rozwija światowej klasy węzeł integracji kolejowo-powietrznej, który będzie silnikiem międzynarodowego otwartego rozwoju, poprawiając planowanie transportu w regionie zachodnim.

Prognozuje się, że do 2050 r. zdolność przewozowa w ramach pasażerskich podróży w zachodnim węźle transportowym w Ningbo osiągnie około 220 mln pasażerów rocznie, a wolumen transportu lotniczego towarów wyniesie 3 mln ton rocznie, co przyczyni się do rozwoju Ningbo jako nowoczesnej nadmorskiej metropolii.

Ningbo oferuje wiele międzynarodowych kierunków, które stanowią ważne punkty współpracy gospodarczej i handlowej w ramach Inicjatywy Pasa i Szlaku dla krajów Europy Środkowej i Wschodniej (CEEC).

Od 2014 roku Ningbo organizuje wystawy promujące handel z krajami Europy Środkowo-Wschodniej, a w 2017 roku ustanowiło pierwszą i jedyną strefę demonstracyjną współpracy gospodarczej i wymiany handlowej między Chinami a CEEC. W 2019 roku Expo China-CEEC zostało podniesione do rangi międzynarodowego wydarzenia na poziomie krajowym.

Ningbo odnotowało szybki wzrost transgranicznego handlu elektronicznego dzięki sprzyjającemu środowisku biznesowemu, solidnym podstawom gospodarki cyfrowej i unikalnemu systemowi portowych węzłów logistycznych, co przyczyniło się do rozwoju coraz bardziej rozbudowanej sieci handlowej online.

W Ningbo przez siedem lat z rzędu utrzymuje się na pierwszym miejscu w imporcie transgranicznego handlu elektronicznego podczas chińskiego festiwalu zakupów online „Double 11”. Zakupy online w transgranicznym handlu elektronicznym stanowią prawie jedną czwartą chińskiego rynku, a zagraniczna powierzchnia magazynowa stanowi 1/6 całości kraju. Otwarcie pierwszej towarowej trasy lotniczej Fifth Freedom w Zhejiang w marcu ubiegłego roku dało silny impuls do rozwoju transgranicznego handlu elektronicznego w mieście Ningbo.

We wrześniu 2020 r. obszar Ningbo w Strefie Pilotażowej Wolnego Handlu Zhejiang został oficjalnie zarejestrowany, otwierając nowy rozdział otwarcia instytucjonalnego w mieście.

Ningbo uruchomiło cyfrową platformę usług „TradeGo” w celu zapewnienia bezpieczeństwa obiegu i danych w międzynarodowym handlu towarami masowymi. Dzięki wykorzystaniu technologii blockchain, platforma zapewnia wyjątkowość i autentyczność dokumentów cyfrowych, co sprawia, że jest jedną z zaledwie 10 uznanych platform elektronicznego listu przewozowego na świecie.

Dzięki otwartemu środowisku i kulturze przedsiębiorczości Ningbo stało się nie tylko centrum rozległej sieci handlu zagranicznego, ale także zyskało przewagę innowacyjną w globalnej konkurencji jako silne miasto produkcyjne.

Ningbo, będące liderem w produkcji jednoasortymentowej, posiada 104 krajowe przedsiębiorstwa w branży wytwórczej, co stanowi największą liczbę wśród chińskich miast i znacznie przewyższa drugie miejsce zajmowane przez Shenzhen. Wiele z produktów tych firm trafia do globalnych konsumentów dzięki portowi Ningbo-Zhoushan, zapewniając najwyższą jakość chińskiej produkcji.

Ningbo ma ambitne plany na przyszłość, które obejmują budowę międzynarodowego centrum otwarcia.

Według planów do 2026 r. port Ningbo-Zhoushan ma utrzymać pierwsze miejsce na świecie pod względem przepustowości ładunków, a liczba przedsiębiorstw o wartości handlowej powyżej 10 mln USD oraz zagranicznych projektów inwestycyjnych o wartości przekraczającej 100 mln USD ma się podwoić w porównaniu z 2021 r.


Informacja pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version