Nowy Kanał Żeglugowy na Zalewie Wiślanym: Nowa Pogłębiarka Gotowa do Pracy
Gospodarka / Biznes

Nowy Kanał Żeglugowy na Zalewie Wiślanym: Nowa Pogłębiarka Gotowa do Pracy

POLREGIO, największy przewoźnik pasażerski w Polsce, prezentowało na Międzynarodowych Targach Kolejowych TRAKO dwa urządzenia samoobsługowe, umożliwiające łatwy i szybki zakup biletów, co jest dużym ułatwieniem dla pasażerów. W trakcie targów podpisano również umowę o strategicznej współpracy z Centralnym Portem Komunikacyjnym.

Ministerstwo Infrastruktury poinformowało o zwodowaniu nowego statku specjalistycznego, który zasili flotę Urzędu Morskiego w Gdyni. Pogłębiarka będzie służyć na nowej, ponad dwudziestokilometrowej trasie wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Statek będzie wykorzystywany także do obsługi i utrzymania torów podejściowych do portów morskich.

Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury, zapowiedział wprowadzenie do eksploatacji nowoczesnej jednostki specjalistycznej, która przyczyni się do skutecznego utrzymywania parametrów torów wodnych prowadzących do portów. Własna pogłębiarka znacznie ułatwi i przyspieszy prace czerpalne, pozwalając na zmniejszenie kosztów w tym zakresie, a w przypadku pilnych potrzeb podczyszczenia – zagwarantuje szybką reakcję.

Kontrakt na budowę nowej pogłębiarki został podpisany w marcu 2022 r, z fińską stocznią Tyovene Oy. Konstrukcja, wyposażenie oraz dostawa statku wyniosą 116,5 mln zł, co stanowi wyzwanie dla zaangażowanych w projekt ekspertów.

W październiku 2022 r. oficjalnie rozpoczęto budowę pogłębiarki „URSA”. Prace postępują zgodnie z planem i wygląda na to, że jednostka zostanie zwodowana w pierwszym kwartale 2024 r. – potwierdził Wiesław Piotrzkowski z Urzędu Morskiego w Gdyni.

Kontrakt obejmuje także dostarczenie systemu rurociągów refulacyjnych, które zostaną dostarczone wraz z kontenerami transportowymi oraz systemem kotwiczenia końcówki przeznaczonej do połączenia z systemem wyładowczym pogłębiarki. URSA będzie mieć długość 62 m, szerokość 12 m i zanurzenie do 3,9 m. Jest ona w stanie pogłębiać dno aż do 18 metrów poniżej poziomu wody. Tyovene OY wyprodukowało to wyjątkowe urządzenie, które nie jest dostępne w katalogu online, lecz jest zaprojektowane i wykonane przez firmę dla konkretnego klienta, spełniając wymagania zamawiającego oraz wszystkie obowiązujące przepisy. Juha Granqvist, dyrektor zarządzający Tyovene OY powiedział: „URSA jest naprawdę wyjątkowa!”

Realizacja budowy nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną nabiera tempa. 17 września 2022 roku został oddany do użytkowania Kanał Żeglugowy wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą oraz wyspą na Zalewie Wiślanym. Obecnie zaawansowanie prac w ramach obudowy brzegów rzeki Elbląg wynosi ponad 90%, a jej istotnym elementem jest most obrotowy w Nowakowie, który został oddany do użytkowania na początku lipca tego roku. Prace zostaną zakończone jeszcze w tym roku. Maju 2023 r. przyniesie zakończenie trzeciego etapu inwestycji, czyli pogłębiania torów wodnych na Zalewie Wiślanym oraz oznakowania nawigacyjnego.

PAP SA zgodnie z ustawą prawo prasowe zapewnia, że komunikaty publikowane w serwisie PAP są przedstawione bez żadnych zmian w ich treści, jak zostały dostarczone przez nadawcę. Wszelka odpowiedzialność za treść publikowanych komunikatów leży po stronie ich nadawcy, zgodnie z art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.


Informacja dystrybuowana przez: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.    Polityka Prywatności    Ciasteczko
AKCEPTUJĘ