Nowe możliwości dla Polski: 4,4 mld zł z instrumentu „Łącząc Europę” na projekty transportowe
Polityka

Nowe możliwości dla Polski: 4,4 mld zł z instrumentu „Łącząc Europę” na projekty transportowe

Polska otrzymała wyjątkowo wysokie dofinansowanie w wysokości 4,4 mld zł z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF), służącego do realizacji projektów transportowych – poinformowało w czwartek Ministerstwo Infrastruktury. Zatwierdzenie wyników konkursu nastąpiło w środę 21 czerwca za sprawą Komitetu Koordynacyjnego CEF.

Polska odnotowała imponujący sukces w ubiegłorocznym konkursie, zgarniając pierwsze miejsce w rankingu środków z Connecting Europe Facility oraz z puli ogólnej, z której korzystają wszystkie państwa Unii Europejskiej.

„Jestem niezmiernie zadowolony, że Polska kontynuuje korzystny trend pozyskiwania funduszy na priorytetowe dla Polski przedsięwzięcia, w tym kluczowe obecnie połączenia kolejowe w korytarzach północ – południe, tj. z Czechami oraz Litwą (Rail Baltica) oraz niezbędne inwestycje w portach morskich, służące zarówno wzrostowi dostępności globalnej Europy Środkowej, jak i rozwojowi energetyki wiatrowej na Bałtyku” – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Resort infrastruktury ogłosił, że z funduszy z konkursu CEF Transport 2022 z puli kohezyjnej i ogólnej na projekty kolejowe zrealizowane przez PKP PLK przyznano łącznie 758 mln euro. Prace na trasach E30 i E65 na Śląsku otrzymały 362 mln euro, 47,3 mln euro na dokumentację projektową ciągu E30 oraz 285 mln euro na odcinek E75 z Białegostoku do granicy państwa.

MI oznajmiło, że w ramach projektu budowy kolei dużych prędkości od Warszawy do Łodzi Niciarniana (bez węzła CPK) na trasie Morze Północne – Morze Bałtyckie, spółka CPK otrzymała dofinansowanie z puli kohezyjnej w wysokości 63,6 mln euro na opracowanie dokumentacji projektowej.

Dofinansowanie Unii Europejskiej otrzymały dwa projekty z sektora morskiego na łączną kwotę 165 mln euro. 99,6 mln euro z puli kohezyjnej przeznaczono na poprawę infrastruktury portu w Gdańsku – w celu wdrożenia niskoemisyjnego systemu OPS. Natomiast pozostałe 63,6 mln euro przeznaczono na budowę zdolności portu morskiego w Świnoujściu, aby zaspokoić potrzeby morskiej energetyki wiatrowej.

Dwie polsko-ukraińskie inicjatywy otrzymały dofinansowanie z UE, które dla polskich beneficjentów wynosi 46 mln euro. Jeden z nich, Szlaki Solidarności UE – Ukraina, pozwoli na poprawę dostępności transportowej pomiędzy UE a Ukrainą, przy czym polskie beneficjenty otrzymają 41,8 mln euro z puli ogólnej. Drugi projekt, Korytarze Solidarności UE – Ukraina, przyniesie 4,2 mln euro dofinansowania dla polskiej części konkursu.

Dofinansowanie z puli ogólnej otrzymały także projekty, w których uczestniczą podmioty z sektorów lotniczego, żeglugi śródlądowej i kolejowego, w tym m.in. Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, Polskich Portów Lotniczych, Ministerstwa Infrastruktury, Urząd Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie i PKP Cargo.


Źródło dystrybucji: pap-mediaroom.pl

Wykorzystujemy pliki cookies.    Polityka Prywatności    Ciasteczko
AKCEPTUJĘ