Gospodarka / Biznes

Stwórz swoją własną autostradę: Od Trójmiasta do Czech!

Wiceminister funduszy Małgorzata Jarosińska-Jedynak poinformowała, że w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego podpisano ponad 3,4 tys. umów o dofinansowanie, które sumują się do kwoty 9,1 mld zł. Podczas XVI posiedzenia Komitetu Monitorującego PO Polska Wschodnia wszystkie te środki zostały już zagospodarowane.

Ministerstwo Infrastruktury z przyjemnością informuje, że prace na odcinku autostrady A1 pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem zostały zakończone. Dzięki temu kierowcy mogą bezpiecznie korzystać z tej trasy od Trójmiasta aż po polsko-czeską granicę w Gorzyczkach.

Ministerstwo Infrastruktury chce poinformować, że ukończono budowę autostrady A1 pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem. To oznacza, że od teraz kierowcy będą mieli możliwość bezpiecznego przejazdu od Trójmiasta do granicy z Czechami w Gorzyczkach.

„Budujemy przyszłość dla ludzi, tworząc autostrady i drogi ekspresowe, dostępne dla wszystkich. Ta szczególna arteria komunikacyjna, od Trójmiasta do granicy polsko-czeskiej w Gorzyczkach, była dla mieszkańców po prostu utrapieniem. Przez lata podróżowało się tutaj bardzo źle, z dużą liczbą wypadków, w tym śmiertelnych. Żaden rząd przed nami nie zdołał w odpowiednim czasie wybudować wszystkich odcinków A1. Moje gratulacje i podziękowania dla Ministra Infrastruktury za realizację tego zadania! Nowa droga transportowa otwiera przed nami nowe możliwości gospodarcze, umożliwia handel i rozwój naszego kraju. Przejazd z północy na południe odbywać się będzie w ciągu 4,5-5 godzin, przy zachowaniu przepisów ruchu drogowego – powiedział premier Mateusz Morawiecki.

„Otwarcie odcinka autostrady A1 z Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska to kolejny krok do całkowitego połączenia Polski z Europą Środkową. Już dzisiaj kierowcy mogą płynnie przejeżdżać swobodnie autostradą od Morza Bałtyckiego aż do granic z Czechami z prędkością dozwoloną na tej trasie, czyli 140 km/h. To szczególnie ważne dla naszej gospodarki, ponieważ wpłynie to na poprawę jakości życia ludzi i rozwój całej strefy” – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Ostatni odcinek autostrady, który właśnie został ukończony, ma 24 km długości i został wyposażony w dwie jezdnie po trzy pasy ruchu każda. Już w grudniu ubiegłego roku kierowcy mogli korzystać z całej szerokości obu jezdni, jednak z ograniczonymi do 100 km/h prędkościami. Prace wykończeniowe wokół trasy głównej zostały zakończone, a obecnie po autostradzie można poruszać się zgodnie z przepisami z prędkością 140 km/h, zarówno samochodem osobowym, motocyklem, jak i pojazdem ciężarowym o masie całkowitej do 3,5 t. Na odcinku od Tuszyna do początku obwodnicy Częstochowy powstały dwie jezdnie po trzy pasy ruchu, a trzeci pas, który ma doprowadzić do pełnej funkcjonalności całego odcinka, jest w trakcie budowy i nie wpływa na utrudnienia w ruchu.

Budowa autostrady A1 rozpoczęła się w 1989 roku, a jej przebudowa trwała aż do 2019 roku. Pierwszy etap miał długość ok. 150 km, a rozpoczynał się w Rusocinie pod Gdańskiem, a kończył w Toruniu. Kolejnym etapem była budowa części północno-zachodniej, od Pyrzowic do granicy z Czechami, która została zakończona w 2014 roku. Następnie w latach 2015-2019 wybudowano trasę o długości blisko 60 km, omijającą Częstochowę. W ten sposób autostradą A1 można dojechać od Pyrzowic aż do Tuszyna.

W 2018 roku rozpoczęło się przedsięwzięcie renowacji starej Autostrady A1 oraz trzech odcinków drogi krajowej nr 1. Prace obejmowały odcinek od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz od Kamieńska do początku obwodnicy Częstochowy. W kwietniu 2019 GDDKiA podpisała umowę na przebudowę ostatniego fragmentu trasy – od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska. Łącznie, remont obejmował nieco ponad 80 kilometrów trasy.

Autostrada A1 stanowi kluczowy szlak drogowy dla Polski, łącząc Morze Bałtyckie i Adriatyk. Przebiegając przez ponad 560 km od Rusocina do Gorzyczek, stanowi ona jeden z najważniejszych elementów międzynarodowego szlaku transportowego, pozwalającego na połączenie z autostradami A2 i A4, a także drogami ekspresowymi S1, S5, S7 i S8.

Dzięki dofinansowaniu Unii Europejskiej przebudowa odcinków dróg A1 i DK1 stała się możliwa. Łączny koszt prac budowlanych wynosi ponad 2,8 mld zł, a całkowita wartość projektu to ok. 3,5 mld zł. Dofinansowanie w wysokości 1,7 mld zł stanowi ogromną pomoc w realizacji tego projektu.

PAP SA publikuje komunikaty bez wprowadzania żadnych zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca jest odpowiedzialny za treść komunikatu, zgodnie z art.42 ust.2 ustawy prawo prasowe. (PAP)


Źródło informacji: pap-mediaroom.pl

Exit mobile version